Gamejam

Gamejam

Zoals je misschien als eerder gelezen hebt ben ik voor mijn hoofdproject bezig een game te ontwikkelen voor kinderen in elektrische rolstoelen om de training hiervan makkelijker te maken. Een van de kernpunten van ons project is een gamejam. In 48 uur lang een game ontwikkelen in multidisciplinaire teams ondersteund door professionals. Dit biedt niet alleen de kans om ontzettend veel nieuwe concepten op te doen en veel slimme proffesionals en studenten te laten nadenken over ons doel. Het was ook een mogelijkheid om eindelijk eens echt in contact te komen met onze doelgroep.

ELRO_poster1-2 kopie

Onze doelgroep bestaat vooral uit kinderen met meervoudige handicaps. Ze zitten op speciale scholen en hebben erg veel speciale zorg  nodig. Het was dus niet mogelijk om even langs te gaan en ze het hemd van hun lijf te vragen of ze uit te nodig om een keer langs te komen op school. Met de gamejam was dit wel mogelijk. Door veel goed geplan en genetwerk van onze opdrachtgever oneseconds en Kim van baauwopmij.nl hadden wij het genoeg zeven van deze kinderen te ontmoeten en samen met ze te werken aan een game.

 

Ik maakt mij in het begin een beetje zorgen omdat ik niet zo goed welke houding ik moest geven maar zodra de kinderen een voor een binnen kwamen was dat weg. Ze waren samen met hun ouders en sommige hadden ook hun broertjes en zusjes mee genomen. Er hing een erg leuke sfeer. Veel studenten waren druk aan het spelen met alle kinderen en andere in gesprek met de ouders. Door deze open en vrije manier van onderzoek kwam er ontzettend veel naar boven dat we nog niet wisten.

new-elro-logo

 

Alle teams hebben het hele weekend keihrd gewerkt en het resultaat is er dan ook naar. Hieronder vind je een korte samenvatting van de concepten die uit de gamejam zijn gekomen met een link naar de presentatie

 

Super Wheels

Dit team wilde vooral geen digitale game maken maar iets anders. Iets waar de fysieke beleving centraal stond en de kinderen lekker op avontuur konden. Ze hebben uiteindelijk uit een oude kast een klein bos gebouwd. Op een van de bomen van het bos hebben ze een arduino geplaatst die sonar uitzond zo kan je bepalen of er iemand in de buurt is. De bedoeling is dat gebruikers vrij door de ruimte kunnen rijden en vanzelf een van de sonars zou triggeren. Op dit moment zou er geluid afspelen en zou de speler op zoek gaan. Op deze manier hopen ze ervaring van een echt avontuur neer te zetten.

 

Ride to Play

Ride to play is een Ipad game die gebruikt maakt van AR. De kinderen rijden langs motiverende tags waar als ze dicht genoeg in de buurt komen een afbeelding zichtbaar wordt. De afbeelding is helaas wel onscherp, de gebruikers moeten dus dichter naar de tags toe rijden tot het uiteindelijk scherp is. Dan begint er een animatie met muziek te spelen. Dit concept is vooral opgebouwd vanuit de competenties van de trainingen.

 

Picture frame

Een tablet game dat gebruik maakt van druk gevoelige platen. De platen kunnen in een parcours gelegd worden om de kinderen in een ELRO te uit te dagen. Door over de platen heen te rijden verzamelt het kind delen van een puzzel. Je kunt het zo moeilijk en makkelijk maken als je zelf wil. Je kunt de ruimte zo verbouwen dat de puzzel stukken moeilijk te bereiken zijn. Er waren ook ideeën om dit combineren met letters en woorden om zo een educatief deel toe te voegen.

 

Super Steff

Super Stef, een tablet AR game vol met minigames. Het doel is om de nogal klunzige superheld Super Stef te helpen bij zijn vele avonturen. In de demo moest je hem helpen met een bal een blokkentoren om te gooien. De jury vond het een goed concept door het narratief dat er in zat en de manier waarop de kinderen werden gemotiveerd te helpen, omdat ze als superheld worden neergezet. Dit concept is uiteindelijk verkozen tot winnaar door de jury.

Uiteindelijk heeft de gamejam onze verwachten overtroffen. We hebben een connectie kunnen maken met onze doelgroep en vier erg goede concepten neer kunnen zetten waar we nu op verder bouwen. Ook hebben we verschillende nieuwe inzichten opgedaan die onze game nog beter zullen maken.   We gaan de beste elementen van alle games combineren tot één nieuwe game. Het wordt nog een uitdaging maar ik heb er zin in. Houdt de website in de gaten voor om er achter te komen hoe het afloopt.