Challenge: Media Future Week in Hilversum

Challenge: Media Future Week in Hilversum

Challenge: Media Future Week

Schermafbeelding 2014-06-06 om 20.30.58  
Naast het grote project vallen er ook nog studiepunten te verdienen met challenges. Dit zijn uitdagende opdrachten uit het werkveld waar in korte tijd hard aan gewerkt moet worden. De studenten zitten hierbij niet meer in hun vaste groep, maar werken in wisselende groepen. Vandaag vertelt Sandra jullie meer over de Media Future Week in Hilversum.

‘The most inspiring week of your study.’ Zo werd de Media Future Week aangekondigd op de flyer die ik in mijn handen gedrukt kreeg op de bijeenkomst over deze week. Zulke beloftes hoor je weleens meer over studiegerelateerde activiteiten, maar deze worden niet altijd waargemaakt. Toch besloot ik  een motivatiebrief te schrijven, niet alleen omdat ik dan de kans had om eens een hele week in Hilversum te zijn (de stad waarin ik een geweldige stage heb gelopen), maar ook omdat het me erg interessant leek om een week met andere studies na te denken over het onderwerp media responsibility.

En ik heb geen spijt van mijn deelname! Wat een toffe week was dat. Het was een erg intensieve week, maar dat zorgde er juist voor dat het zo inspirerend was. Alle gemeenschappelijke sprekers en bijeenkomsten waren in het Engels, maar in mijn projectgroep werd wel Nederlands gesproken. De dagen duurden van 9-21u en alle deelnemers verbleven drie nachten in een hotel in of nabij Hilversum. Hierdoor was er ‘s avonds geen afleiding van werk, sport, familie of andere factoren en kon iedereen zich volledig richten op de case.

Schermafbeelding 2014-06-06 om 20.31.06
Samen met acht groepsgenoten en Gonnie als geweldige facilitator die ons door het hele proces heen leidde, kregen we vanuit case partner Vereniging Veronica de volgende vraag:

‘Vereniging Veronica, eigenaar van ANP en The Post Online, streeft ernaar de mensen al de data en informatie te verschaffen die ze nodig hebben om beslissingen en keuzes te maken voor het leven in een democratie.

Veronica wil weten hoe ze nieuws meer waardevoller, persoonlijker en relevanter kunnen maken voor jou. Dit resulteert in concepten die dat nieuws leveren dat je nodig hebt om persoonlijke keuzes te maken, om zo mensen te inspireren en hun verbinding met de maatschappij te verbeteren.’

Lekker vaag dus, maar gelukkig was daar Gonnie! Ik ben erg onder de indruk van de brainstormtechnieken die zij ons geleerd heeft. Zo hebben we een deel van de vraag beantwoord door simpelweg het hele alfabet af te gaan met daarbij het woord democratie in gedachten. Vervolgens heeft ieder groepslid zijn top 3 associaties aangegeven, en zo zijn we tot de kern van ons antwoord gekomen. Ik besefte ‘s avonds pas wat we daar eigenlijk gedaan hadden en hoe tof het was dat we, door zoiets simpels effectief uit te voeren, de helft van onze vraag al beantwoord hadden. Ook had ze verschillende manieren om ons weer even in een actieve modus te krijgen, zo hebben we serieus gegaloppeerd als paarden, waarbij we af en toe wat hindernissen moesten nemen. Ach ja, niets is te gek in de Media Future Week!

Schermafbeelding 2014-06-06 om 20.31.17
Naast heel veel co-creëren werden we heel de week van inspiratie voorzien door geweldige Keynote speakers als Seth Shapiro, Brad Templeton en Scott Smith, een paneldiscussie tussen zes Nederlandse onderzoeksjournalisten (waaronder Eric Smit van Follow the Money) en workshops als Visualising en Business Model Canvas. En om ons energielevel op pijl te houden werden we niet alleen voorzien van ontbijt, lunch en diner, maar stonden er de gehele dag koffie thee, koude dranken, fruit en snacks voor ons klaar. De week was zo goed geregeld door Immovator, zelfs dat was een inspiratiebron.
Genoeg over mijn ervaring, om de geloofwaardigheid van dit artikel te waarborgen heb ik twee medestudenten gevraagd over hun beleving van de Media Future Week 2014:

Bryan van Anrooy (derdejaars Digitale Media & Communicatie, afstudeerrichting Creatieve Industrie): ‘De Media Future Week is een aanrader voor iedereen die in de media/communicatie wereld zit. Het is niet alleen maar inspirerend door de bekende sprekers, maar ook door alle nieuwe mensen die je ontmoet!’

Hidde Verhoeve (groepsgenoot, tweedejaars Communicatie IEMES, Fontys Academy for Creative Industries): ‘De MFW is één van de heftigste weken van dit jaar voor mij, nu al. Het begint met het leren kennen van je groepje en meteen daarna de case waaraan je de komende vier dagen gaat werken. Met vallen en opstaan kom je dan als het goed is (en het was goed 🙂 ), op een super tof concept wat in de toekomst ook nog wel eens werkelijkheid kan gaan worden.’

Uiteindelijk hebben wij een vet concept opgeleverd voor in de verre toekomst, met zelfs een werkend prototype in de presentatie. In het kort hebben wij een platform bedacht, Vision, waarop je mee kunt kijken met het nieuws zoals het gebeurt, dus door de ogen van onze streamers. Iedereen wordt journalist! Onze presentatie is online terug te zien.

Ik kan iedereen aanraden om volgend jaar mee te doen aan de Media Future Week. Maar eigenlijk zou ik het jullie af willen raden, want er zijn maar een x aantal plekken en ik zou deze toffe ervaring graag zelf nog eens overdoen.