Vind je eigen weg in de Creatieve Industrie

Vind je eigen weg in de Creatieve Industrie

Al een paar maanden zijn Sandra en ik bezig om onze eigen weg te vinden binnen het half jaar dat Creatieve Industrie heet. Een onderwijstraject voor leerlingen van Mediatechnologie (MT), Commerciële Economie (CE), Digitale media en Communicatie (DMC) & Communication and Multimediadesign (CMD). Een van de kansen die op ons pad kwam was het schrijven over ons half jaar CI. Wij zullen onze beleving van CI met jullie delen door het schrijven van een aantal blogs. Hier zullen wij vertellen over wat er allemaal gebeurt binnen de opleiding en daarbuiten.


Creatieve industrie, wat is dat dan?
Veel mensen denken vaak dat creatief vooral met het maken van kunst te maken heeft en hebben daarom vaak een verkeerd idee als ze horen dat je opleiding Creatieve Industrie doet. Om de mis concepties voor altijd uit de wereld te helpen hebben Sandra en ik één van de docenten, Arno Wilkens, geïnterviewd en die heeft mij alles verteld wat je moet weten. Ik heb dat allemaal in het verhaal hieronder gestopt, aan het einde weet je dus alles!


De sector van CI

Als je wil begrijpen wat de opleiding is zal je eerst moeten weten wat de sector nou precies is. Of iets creatieve industrie is wordt bepaald door drie eigenschappen. Als eerst heb je de aard van de sector. Dit zijn ondernemers die vooral zzp-ers zijn of kleine bedrijfjes. In Utrecht heeft bijvoorbeeld 85% van alle onderneming 2 mensen of minder in dienst.

Als tweede heb je de cultuur van de sector. Al deze kleine bedrijfjes doen heel veel dingen samen. Het zijn ondernemers die kansen zien en naar elkaar kijken om de bouwstenen te vormen om van dit idee een succes te maken. De manier van werken is ook bepalend voor de cultuur, de eindgebruiker staat namelijk centraal. Hij wordt vanaf het begin betrokken in de ontwikkeling om de product of dienst zo goed mogelijk af te stemmen op de gebruiker.

Het laatste kenmerk zijn de producten. Dit zijn zoals mijn docent Arno Wilkens zo mooi zei:

“Deze drie eigenschappen los van elkaar zijn niet speciaal. het gaat bij CI juist om de synergie tussen deze dingen. Het is een begin van een nieuwe soort economie waar iedereen ondernemer is en met elkaar samenwerkt.”


Creatieve industrie: de opleiding
Nu je weet wat de sector een beetje inhoudt, kunnen we gaan kijken naar de opleiding. De opleiding is namelijk een voorproefje van de echte praktijk. De bedoeling is dan ook om de ervaring en het gevoel van creatieve industrie na te bootsen binnen de opleiding.

De opleiding is een half jaar en valt binnen je keuzevakken. Op dit moment doen er 55 leerlingen mee aan dit opleidingstraject uit vier verschillende opleidingen. Dit zijn Mediatechnologie (MT), Commerciële Economie (CE), Digitale media en Communicatie (DMC) & Communication and Multimediadesign (CMD). Deze opleiding zijn kenmerkend voor de huidige creatieve industrie samen met het samenwerken met verschillende disciplines. Omdat iedereen verschillende opleidingen heeft gedaan, heeft iedereen ook een andere manier van denken en problemen oplossen. De stap om dit goed te kunnen is de kracht om tot een goed eindpunt te komen.

De rode draad van de opleiding is het grote project. Er worden met studenten van elke opleiding samen groepjes gevormd die een half jaar lang samen aan een bepaalde opdracht of probleem zullen werken. Ieder groepje heeft zijn eigen externe opdrachtgever en coach. De opdrachten lopen enorm uiteen en ieder team moet zijn eigen onderzoek doen naar een passende oplossing voor het probleem van de opdrachtgever. Dit jaar zijn er tien teams en tien projecten, deze zullen ook allemaal los belicht worden op deze blog. Het varieert van games voor kinderen in elektrische rolstoelen tot het besparen van energie.


Challenges naast de opleiding
We doen ook verschillende kleine opdrachten die we challenges noemen. Iedereen kan een voorstel doen voor een challenge dus ze lopen vaak nogal uit een. Een mooi voorbeeld van wat een challenge is, is de allereerste die we hebben uitgevoerd. De eerste week van school werden wij in drie groepen opgedeeld met als opdracht om een opleidingsplatform te maken (iets zoals sharepoint), die wij gedurende dit half jaar konden gebruiken (waar wij allemaal erg blij mee waren aangezien wij niet zo blij worden van Sharepoint). De opleverdatum was vrijdag om 1 uur en er wordt ons verder veel succes gewenst. Hier komt natuurlijk nog een blog over dus ik zal niet teveel spoilen wat het resultaat is geworden! Het was een enorm toffe ervaring en de uitkomst ervaar je nu zelf. Iedereen moet aan 5 challenges deelnemen om aan de eisen van CI te voldoen. Heb je een idee voor een challenge? Neem dan vooral contact op via de website. Iedereen hier is altijd in voor een uitdaging. De challenges zijn dit jaar super breed, van concepten over hoe ouderen langer thuis kunnen blijven wonen tot de nieuwste technolgie van Apple: de iBeacon. Lees vooral een van onze blogs over een challenge.


Vakken
Naast het grote project hebben we ook twee vakken, Trends en Entrepreneurship. Hierin leren wij van alles over ondernemen, wat er speelt in de wereld en de sector door middel van creatieve opdrachten en gastsprekers, maar vooral door ons zelf opzoek te laten gaan naar wat we willen weten of beter gezegd welke kennis we nodig hebben om bepaalde dingen te bereiken.

Zo moesten we voor het vak trends kennis vergaren over verdienmodellen en vervolgens deze kennis in een bepaald verdienmodel gieten. Een verdienmodel over verdienmodellen dus, klinkt vaag maar er kwamen ontzettend leuke producten en diensten uit. Ik heb samen met mijn groepje een verdienwijzer gemaakt voor muzikanten, waar ze na het invullen van een aantal vragen over hun persoonlijke voorkeuren en wat ze al hadden gedaan een gepast advies kregen over hoe zij geld zouden kunnen verdienen met hun muziek. Ik heb ontzettend veel geleerd en ben ook echt trots op het eindresultaat.


Synergie
Net zoals bij de sector zijn deze losse dingen apart niet zo speciaal maar zit de kracht in de combinatie van al deze elementen. Iedere student CI neemt de ervaring en kennis van zijn eigen opleiding mee en voegt dit toe aan het team waarin hij zit. Door het brede assortiment aan skills wordt er ontzettend veel mogelijk om echt te doen, dit is dan ook wat er van ons verwacht wordt. We krijgen een doel en moeten onze eigen weg vinden om dat te bereiken. Iedereen leert van elkaar en dit zorgt ervoor dat wij er allemaal beter van worden.


Wat betekent de opleiding voor de sector?
Als opleiding bieden wij eigenlijk ook een dienst. Veel grote bedrijven hebben problemen die ze zelf misschien niet op kunnen lossen, of ze hebben niet de resources om het te doen. Bij CI zitten allemaal jonge, ondernemende creatievelingen uit allemaal verschillende achtergronden die volgens de design thinking methode tot een enorm breed scala aan oplossingen kunnen komen voor wat dan ook. De kracht van de opleiding is dan ook dat we erg flexibel zijn qua wat voor opdrachten we aan kunnen nemen wat je terug kan zien in de challenges en grote projecten.

Aan de andere kant leveren we professionals af. Een deel van de studenten zal ook de creatieve industrie in gaan en is daar dan ook goed op voorbereid. Hij weet wat hem te wachten staat en heeft dus ook een grote kans van slagen, wat uiteindelijk niet alleen voor hem of haar, maar ook voor de sector goed is. Veel mensen zullen ook bij grote bedrijven gaan werken, maar hebben een unieke skillset geleerd bij CI waardoor we ook daar een verschil kunnen maken.


Toekomst
Net zoals elke goede onderneming zoekt ook CI altijd naar manieren om het beter te doen. verandering is dus eigenlijk ook een constante. Er wordt bij CI ook op operatief onderwijsniveau veel on the spot veranderd en beslist ten goede van de opleiding. Dus wat de toekomst precies zal brengen is altijd onzeker. maar dat het goed zal blijven gaan met CI geloof ik zeker.

Mediatechnologie stopt als opleiding dus die zal binnenkort uit CI verdwijnen. Arno vertelde dat hij graag meer opleidingen erbij zou willen hebben zoals Informatica en Elektrotechniek, om nog meer de breedte op te zoeken maar ook ergens het realiseren van producten mogelijk te maken. Het wordt echter vertraagd door de gebruikelijke bureaucratie bij de HU.

De tijd die ik tot nu toe bij CI heb gevolgd is echt super leuk. Ik heb ontzettend veel vrijheid maar leer tegelijkertijd ook superveel. Ik doe dingen die ik nooit gedacht had te doen en heb voor het eerst echt plezier in mijn opleiding.

Houd de website in de gaten voor de volgende blogs die zullen gaan over de challenges en grote projecten waar we echt hele toffe dingen hebben gedaan.